dinsdag 1 mei 2012

Advaita of directe werkelijkheid?

Hoe we leven in non-dualiteit.

In deze bundel essays beschrijft Daan Goedhart zijn zoektocht naar een helder inzicht in de non-duale werkelijkheid. Deze zoektocht brengt hem voorbij de gangbare visie op advaita en de standaard concepten van het boeddhisme.Als socioloog onderzoekt hij de sociale structuur van de "harde" realiteit. Die blijkt te bestaan uit interpretaties en acties van mensen die daarin geloven.Maar wat krijg je als je mensen leert om door hun interpretaties heen te kijken? Dan blijkt dat er niets anders is dan de werkelijkheid.. In een confronterende, soms provocerende stijl toont hij aan dat ook volgelingen van advaita en boeddhisme niet geheel vrij zijn van illusies.

Zijn betoog is opgebouwd uit 4 delen:.
1. Laat de normale, interpreterende manier van waarnemen los en kijk alleen naar wat er werkelijk te zien is.
2. Besef dat dat de enige werkelijkheid is: er is niets anders.
3. Na deze rationele waarneming kun je ook emotioneel in deze werkelijkheid duiken door middel van overgave. Overgave is non-dualiteit op gevoelsniveau.
4. In het dagelijks leven leidt dit inzicht tot het volledig jezelf durven zijn. Wat je ook doet, je bent altijd der werkelijkheid zelf; je kunt niets anders zijn.

Een bevrijdend inzicht!.

Daan Goedhart (1956) is afgestudeerd als socioloog, heeft een praktijk als rationeel-emotief therapeut en coach in Amsterdam (www.ret-coach-daan.nl)en is Zijnsgeorienteerd begeleider in opleiding bij de School voor Zijnsorientatie in Utrecht.

Het leven binnen de leer van advaita-vedanta, een non-dualistische levensbeschouwing die is geworteld in India, is gericht op het realiseren van het innerlijk Zelf. Om in spirituele zin te ontwaken zal het ego, i.e. het ik, moeten worden opgeofferd.

De auteur is zich bewust dat voor het verwerven van deze bijzondere staat van zijn de dualiteit van subject en object moet worden overstegen. Om in het hier en nu te verkeren zullen de waarnemer, het waarnemen en het waargenomene in elkaar moeten opgaan. Dan komt de mens volledig tot zichzelf.

De transparante teksten zijn kort en bondig. Het permanente leerproces om tot de kern van werkelijkheid door te dringen en de ware natuur van het zijn te ontdekken staan centraal. De teksten worden afgesloten met een korte instructie of overweging. Een literatuurlijstje is als bijlage toegevoegd evenals informatie over de auteur/socioloog.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen